Je bent nooit te belangrijk om aardig te zijn

Je bent nooit te belangrijk om aardig te zijn

BAM, dank je wel “Omdenken” voor deze geweldige ‘tegel’. Dit is precies wat ik wil zeggen, want ik erger me soms. Ik run een serieuze bv en houd al 11 jaar mijn broek op als ondernemer. Maar soms voel ik me een lulletje rozenwater en erger me kapot. Waarom dan? Lees even verder.

Als een opdrachtgever iets nodig heeft en daarvoor contact zoekt met een zelfstandige, dan schakelt die zelfstandige vaak heel snel. Vervolgens heb je dan op jouw beurt die opdrachtgever nodig voor input, zodat je weer verder kunt. Of je wil weten of een bepaalde vraag nog actueel is. Maar dan valt de communicatie opeens stil. Waarom? Omdat de opdrachtgever het druk heeft.

Heel Nederland heeft het druk, of maakt die indruk, maar moet je dan vervallen in totale stilte? Dat begrijp ik niet. Hoeveel moeite of tijd kost het om even te laten weten dat het niet schikt en dat je graag op een later moment tijd maakt om de vraag te bespreken?

Hoewel ik het probeer te mijden, ben ik zelf ook zo nu en dan ook druk. Soms kan ik ergens niet direct inhoudelijk op ingaan. Dat snapt iedereen. Het kost niet veel tijd om te reageren en aan te geven dat er op dit moment andere prioriteiten zijn en ik morgen terugbel. Dan weet de persoon aan de andere kant van de lijn dat die even kan stoppen met bellen, appen en achteraan jagen, want het is nu even niet belangrijk genoeg. Dus laat het even rusten. Het getuigt van een zekere disrespect om niet te reageren. Je huurt iemand in voor een klus, of stelt een vraag en vervolgens reageer je nergens meer op. Dat is op zijn minst onaardig. En dan druk ik me netjes uit.

Onlangs had ik nog een vergelijkbaar voorbeeld van drukte die niks oplevert. Iemand in m’n netwerk heeft contact met een organisatie die goed hulp kan gebruiken op het gebied van social media en heeft mijn naam genoemd. Dat waardeer ik altijd enorm. Ik zou gebeld worden. Gebeurde niet. Neem dan even zelf contact, werd goedbedoeld geopperd. Maar door de jaren heen ben ik wijzer geworden. Nee, zeg ik dan. Als zij iets willen, maar geen tijd hebben om mij dat te vragen, dan weet ik zeker dat een daaruit voortvloeiende opdracht niet gaat werken. 

Collega ondernemers, bij deze steek ik een hart onder jullie riem. Ben je weer op je opdrachtgever aan het wachten; je bent niet alleen. En, opdrachtgever:”Nee, ik bedoel jou niet joh”. Ik zeg dit namens een vriend. Jullie zijn niet zo, toch?