Altijd gezeik

zonwering

Altijd gezeik

Waar ik in m’n werk als bewonersconsulent al jaren tegenaan loop is het gedoe rond zelf aangebrachte voorzieningen, zoals zonneschermen aan de gevel van een sociale huurwoning. Ik vraag me af of dat niet anders kan en ik zou mezelf niet zijn als ik er niet een oplossing voor zou hebben. Ik leg het uit, want ik realiseer me dat er nog geen touw aan vast te knopen is.

Je huurt een huis bij de woningcorporatie. Aan dat huis mag je, met name aan de buitenkant, niet zomaar iets veranderen zonder toestemming. Als je bijvoorbeeld een zonnescherm wilt aanbrengen, dan moet je daar de goedkeuring voor hebben van de woningcorporatie. Ook bepaalt de corporatie dat bij onderhoud aan de gevel zo’n scherm niet tot ‘last’ mag zijn. Ofwel: het zonnescherm moet worden weggehaald als er onderhoud wordt gepleegd aan de gevel.

Dus zodra de corporatie aan een renovatie (of schilderwerk) begint, moeten aangebrachte voorzieningen, zoals een zonnescherm of een schotel, vaak worden weggehaald door de bewoner. Op dat moment ontstaat er een probleem. Vrijwel niemand kan zelf een zonnescherm demonteren. Daar moet dus een bedrijf voor komen en dat kost geld. En dat heeft de bewoner vaak niet. Negen van de tien keer levert het problemen op. En lange discussies. Want als het ding van de gevel wordt gehaald, gaat een zonnescherm dat er al ‘honderd jaar’ hangt stuk. Terughangen is dan geen optie. Stof voor nog langere discussie dus … Kortom: altijd gezeik.

De corporatie stelt zich op het standpunt dat de huurder weet dat een zonnescherm zijn verantwoordelijkheid is en voor de kosten opdraait als die eraf moet bij werkzaamheden. Maar of de huurder daar echt van doordrongen is, is maar de vraag. Moet de corporatie dit beter uitleggen? Of moet er een geldpotje voor worden aangelegd, dat op het moment van discussie kan worden aangesproken?

Soms wordt er zonwering of screens aangeboden door de corporatie. Dat is mooi, want dan hoeft de huurder zich daar geen zorgen om te maken. Maar de bewoner betaalt er wel voor. Dat is weer een andere reden waarom daar niet voor wordt gekozen. 

Zoals mensen recht hebben op een warme (goed geïsoleerde) woning in de winter, zo heeft men ook recht op een koele woning in de zomer. Zonwering hoort er dus zeker bij. Ik verwacht dat het meer de verantwoordelijkheid van de ‘huisbaas’ wordt. Het weer wordt immers extremer. Zonwering is dus geen overbodige luxe.

Wat zou de oplossing kunnen zijn voor deze ergernis? Om te beginnen zou ik het verstandig vinden dat op het moment dat er een huurovereenkomst wordt getekend – en als er goedkeuring is gegeven voor een zelf aangebrachte voorziening – dat er duidelijk wordt gezegd (of in een contractje wordt opgeschreven) dat mensen er rekening mee moeten houden dat ze bij gevelwerkzaamheden die voorziening moeten verwijderen. En dat dit geld kost. Veel mensen beseffen dit niet. Een volgende stap die je zou kunnen nemen, zonder al te betuttelend te zijn, is een borg vragen die de huurder betaalt aan de corporatie als zekerheid voor het professioneel verwijderen van een aangebrachte voorziening. Er zal altijd nog een discussie overblijven of een inmiddels kapotte of hopeloos verouderde, gedemonteerd zonnescherm opnieuw moet worden opgehangen. Of dat de bewoner het scherm te koop aanbiedt op Marktplaats. Nou ja, gezeik hou je toch. Dat zit ook een beetje in mensen.